Kursusbeskrivelse - ”Drift og produktion”
Kursusnr: 20002
Vi starter op med en kort introduktion til kurset.
Herefter begynder vi på organisation, hvor vi ser på de klassiske organisationsmodeller, gennemgår de forskellige niveauer: strategisk, taktisk og det operative. Vi ser ligeledes på virksomhedens idégrundlag, mission og vision.
Derudover ser vi på samspillet mellem virksomhedens funktioner internt og eksternt. Her er udgangspunktet værktøjer som PESTEL, Porters Five Forces, De 4’ p’er, Porters værdikæde og omverdensmodellen.
Vi ser på virksomhedskulturen og hvorledes kulturen fungerer og hvilke faktorer der spiller ind på arbejdsglæde, arbejdsmiljø, personaleomsætning og effektivitet.
Udgangspunkt for kulturdelen vil være med baggrund i Edgar Scheins model og den overordnede ledelsestilgang bygger på begrebet social kapital.
I forhold til kulturen er der her fokus på Lean kulturen, som der arbejdes med senere.
Der vi være øvelsesopgaver og gruppearbejde på alle dage.
Dag 3 og 4
På dag 3 og 4 begynder vi på økonomidelen, her er det største fokus lagt på selve driftsøkonomien. Her arbejdes der med budgetter og forståelsen for omkostningstyper, afskrivninger, investeringer og likviditet mm.
I understående punkter ses indholdet af økonomidelen:
Kursus: Drift & Produktion
Kursus-nr. 20002
Afholdes på Hotel Scandic i Vejle - Jacobgade
Flegborg 8 - 10
7100 Vejle
+45 767 000 00
www.scandichotels.dk
Undervisningen afholdes på følgende dage:
d. 4. og 5. august 2022
d. 25. og 26. august 2022
d. 15. og 16. september 2022
d. 6. og 7. oktober 2022
d. 27. og 28. oktober 2022
d. 10. og 11. november 2022
d. 24. og 25. november 2022
d. 8. og 9. december 2022
Pris:
DKK 36.800 (ekskl. moms)
Moms: 9.200 kr.
Pris i alt: 46.000 kr.
Inkl. forplejning
Se yderlig info. nederst på siden.
Der vi være øvelsesopgaver og gruppearbejde på alle dage.
Dag 5 og 6
De efterfølgende 3 dage vil vi arbejde med indkøbsstyring, herunder mængde, lagerstyring, målsætning, politikker, organisatorisk placering, Wilson, ABC-analyse mm.
Derudover vil vi se på områder som:
Der vi være øvelsesopgaver og gruppearbejde på alle dage.
Dagene 7, 8, 9, 10, 11 og 12
De efterfølgende dage arbejdes der med Lean, hvor vi den første dag starter med en introduktion til Lean og Lean principperne.
Herefter ser vi igen på kulturen (Lean-kulturen), som er en vigtig forudsætning for en succesfuld implementering af de forandringer, vi skaber, når vi arbejder med Lean. Her vil vi arbejde med begrebet social kapital og Edgar Scheins kulturanalyse som underbyggende værktøjer til fremmelse af motivationsfaktorer samt kortlægningsværktøjer til forståelse af samspillet i organisationen.
På dag 8. begynder vi med værdistrømsanalysen, hvor vi arbejder med ”Brown-paper” og post-its. Her gennemgår vi eksempler på kortlægning af værdistrømme, hvor vi ligeledes ser på spildtyperne, der ofte optræder ved kortlægning.
I forbindelse med spildtyperne sammenligner vi her med FN’s verdensmål for at se hvilke mål, der herigennem kan opfyldes.
Derudover gennemgår vi betydningen af begreber som takt-tid, tryk og træk samt dekoblingspunktet. Vi ser på anvendelse af problemmatrix til brug for gennemsigtighed af de problemer, der kan være i værdikæden.
På dag 9 og 10 vil vi arbejde med 5S og SMED, hvor vi begynder med 5S. Her gennemgår vi de 5 elementer: sortere, sæt i system, systematisk rengøring, standardisere og selvdisciplin gennem et eksempel. Vi vil ligeledes se på udarbejdelse af handlingsplaner og standarder samt implementering af forbedringsforslag.
Herefter arbejdes der videre med SMED, som er et værktøj, der er tæt forbundet med 5S. SMED handler om reduktion af opstillingstid og derfor er det en forudsætning, at der er system og orden på arbejdspladsen. Ved arbejdet med SMED ser vi nærmere på indre og ydre -tid og bruger igen ”brown-paper” og post-its, som ved værdistrømsanalysen, for at synliggøre handlinger under omstillingsprocessen. Her vil vi også arbejde ud fra et fiktivt eksempel, som underbygger teorien og giver et solidt grundlag for det fremtidige arbejde med reduktion af omstillingstider.
På dag 11. og 12. arbejdes der med begrebet OEE, som er en forkortelse for ”Overall Equipment Effectiveness”. Oversat til dansk betyder det ”udnyttelsesgraden af maskinen” og er baseret på tre faktorer: tilgængelighed, performance og kvalitet.
OEE er et værktøj til overvågning/registrering af produktionen, hvor man måler på effektiviteten af maskinen/processen. OEE kan bruges som et selvstændigt værktøj, som mange andre af Lean-værktøjerne, men bruges ofte i forbindelse med opfølgning/kontrol af produktionen, f.eks. i forlængelse af implementering af 5S og SMED.
Under arbejdet med OEE bruger vi igen spildtyperne og arbejder ud fra konkrete eksempler. Vi analyserer på spild/stopårsager gennem data indsamlet ved brug af skemaer og analyserer herefter ved brug af Excel, hvor vi anvender grafer til synliggørelse af de faktorer, der påvirker produktionen.
Herefter gennemgår vi eksempler på forbedringsværktøjer, hvor det primære formål er at kunne konstruere Lean-forbedringstavler. Tavlerne bruges til implementering af Leanværktøjer samt til tavlemøder. De værktøjer der er fokus på her er PDCA-metoden, fiskebensdiagram, prioriteringsmatrix, gab-analyser og tilpassede handlingsplaner.
Derudover ser vi på værktøjer som TPM (Total Productive Maintenance ), kanban samt eksempler på processikring.
Der vil også her være gruppearbejde og øvelser.
I forlængelse af Lean arbejder vi videre med projektstyring. Projektstyringen tager udgangspunkt i det at styre et projekt/opgave i mål og handler ikke om at følge nogen bestemt projektstyringsmodel, men om at komme i mål med projektet/opgaven.
Den måde der arbejdes på er, at når opgaven er defineret, så bygges der en passende styringsmodel op omkring opgaven. Tilgangen hertil kan være en kombination af de kendte teknikker som den velkendte ”vandfaldsmetode”, ”Scrum-metoden”, Agile-projektstyring samt elementer fra andre kendte metoder.
Her tages der udgangspunkt i en konkret opgave fra virksomheden og i mangel heraf skabes der et fiktivt projekt.
Under projektstyring vil der ligeledes indgå elementer fra de foregående dage som Lean, organisering, kultur, ledelse og økonomi.
Der vil også her indgå brug af Excel.
Dag 15 og 16:
I de to sidste dage arbejder vi med opfølgning på de foregående dage, hvor eventuelle uklarheder bliver afdækket.
Ligeledes ser vi på koblingen fra de foregående dage til overordnede beslægtede filosofier, som også bør tænkes ind i arbejdet med implementeringen af f.eks. Lean eller andre ændringer i produktionen.
Vi vil overordnet se på filosofierne:
Områderne der bliver arbejdet med her vil være på et overordnet plan, da en fordybelse i de nævnte filosofier kræver mere tid.
Derfor skal det ses som inspirationspunkter, hvor elementer kan inddrages og bruges som supplement til Lean.
Den sidste dag bruges på at præssentere jeres projekter for holdet og underviser. Her vil hver deltager præsentere sit projekt ved brug af Power Point, hvor hver deltager har 20 minutter til præssentation og herefter 15 minutters spørgetid fra de øvrige deltagere og underviser.
Præsentationen skal ikke ses som værende en eksamen, men en mulighed for at repetere og vidensdele med holdet.
Efter præsentationerne udstedes der kursusbeviser og vi takker af for denne gang.
Undervisningen er fra kl. 9:00 til 16:00 alle dage, hvor der vil være indlagt pauser.
Underviser på kurset er: Tore Madsen
Der vi blive fremsendt et kompendie ca. en uge inden kursusstart, hvor du vil blive bedt om at læse det første kapitel. Derudover vil alt andet materiale der skal bruges være til stede på kursusdagene.
Alt som du skal medbringe er en bærbar pc, hvor der er installeret Word og Excel fra office-pakken.
Der vil løbende være opgaver, der skal laves. Opgaverne er forholdsvis sammenhængende, så når kurset afsluttes, har du et projekt, som afspejler det meste af det, vi har gennemgået på kurset.
Når kurset er afsluttet, får du et kursusbevis som dokumentation på det forløb, du har gennemgået.
Der vil være fuld forplejning alle dage som består af morgenmad, frokost og eftermiddagskaffe/te, hvortil der serveres kage. Derudover er der kaffe/te og vand til rådighed hele dagen.
Hvis man har nogen former for intolerence eller allergier, bedes man give besked til Legaile-academy ved tilmelding, så vil der blive taget de nødvendige forholdsregler.
Der er ingen forudsætninger for at deltage på kurset, men det kræver en bærbar pc, hvor der er installeret Word og Excel fra office-pakken.
Der er gratis parkering ved hotellet. Hvis alt er optaget, er der mulighed for parkering i p-huset "Albert" tæt på hotellet, som også er gratis.
Hvis der ønskes overnatning i forbindelse med afholdelse af kurset, kan det aftales med hotellet, vi vil selvfølgelig gerne være behjælpelig.
Togstationen ligger ca. 1 km. fra hotellet.
I forhold til corona så følger vi regeringens og hotellets retningslinjer. Derudover forventer vi, at alle udviser forsigtighed i forhold til sig selv og medkursister.
Tilmelding og fakturering:
Umidlbart efter tilmelding modtager du en bekræftigelse på tilmeldingen.
Du modtager ligeledes en faktura, hvor der efter indbetalingen reserveres en plads på holdet til dig.
Se handelsbetingelser her